Carbycar vam ser presents a Som Elèctrics!, que va celebrar la seva tercera edició del congrés sobre el vehicle elèctric al Museu Nacional de la Ciència i de la Tècnica de Catalunya (mNACTEC) del 19 al 21 d’abril.

El congrés pretén informar i presentar la tecnologia actual i futura així com les ciutats del futur com a ciutats intel·ligents però alhora humanes i on la mobilitat serà un peça clau d’aquest avanç, i per a donar tota aquesta informació el congrés s’estructura en quatre blocs distribuïts en dos dies: Salut i societat, Societat i mobilitat, Tecnologia i empresa i Connectivitat i societat.

No vàrem poder assistir a totes les ponències però us farem un resum de les xerrades que ens van semblar més interessants:

El disseny de les ciutats saludables: com incloure la salut en els plans estratègics de les futures ciutats. A càrrec de Mireia Gascón, llicenciada en Biologia, màster en Toxicologia i Salut Ambiental per la Universitat d’Utrech i doctorada en Biomedicina per la Universitat Pompeu Fabra.
La conferència de Mireia Gascón sobre el disseny de les ciutats saludables ens va parlar de diferents estudis científics sobre la importància de la salut a la ciutat o l’entorn urbà en què vivim i les mesures que cal prendre per evitar malalties en comptes d’haver de buscar una solució per aquestes.
Hi ha diferents aspectes de l’entorn urbà que impacten a la nostra salut:
– La contaminació de l’aire en les zones urbanes on hi ha molta acumulació de partícules nocives a causa de la concentració de vehicles.
– La manca d’activitat física, que provoca sobrepès o obesitat. Hi ha estudis que apunten al fet que un 50% de la població no en fa i fa servir el vehicle en comptes d’anar a peu.
– El soroll del trànsit en les grans ciutats provoca unes 17000 morts prematures a causa d’això.

També altres punts a tenir en compte són que el disseny de les ciutats s’ha fixat més en la mobilitat del vehicle que no pas en els espais pels vianants i la seva activitat, les illes de calor de les ciutats, ja que hi ha una diferència de 12ºC entre els llocs més urbanitzats i els que no, i la importància de tenir espais verds urbans a l’entorn, ja que redueixen l’estrès i ajuden a tenir menys malalties. En l’actualitat, una de les noves línies d’investigació treballa sobre la hipòtesi de la millora en malalties de la pell.

La conscienciació social: la mobilitat serà elèctrica i sostenible o no serà. A càrrec d’Agustí Payà, Cofounder & Managing Director of Electric GT, Primer Campionat Tesla.
La conferència d’Agustí Payà va ser molt dinàmica i ens va fer reflexionar sobre diversos aspectes. Un dels seus primers missatges va ser «Canviem algo o potser la palmen directament» fent referència al model que tenim actualment sobre els combustibles fòssils i els cotxes, ja que tenim un rècord d’emissions de CO₂ l’any 2016 que van arribar a límits de fa 10.000 anys. A conseqüència d’això puja la temperatura i hi ha cada vegada més pics climàtics tant de calor com de fred. L’OHMs parla del problema però segueix morint molta gent, així que algú haurà d’actuar. A Europa hi ha unes 450.000 morts prematures per a causes derivades de la contaminació dels vehicles que es podrien evitar amb l’ús del cotxe elèctric i per tant les emissions de CO₂.
Agustí Payà va fer un símil sobre la protecció dels drets i les llibertats de les persones i del legislador amb el tabac. En el cas del tabac aquests drets estan coberts, però que passa amb el cotxe? Tant les persones com el legislador no estan coberts, ja que estan venent un producte que mata a moltes persones. El legislador no fa res i les persones estan desprotegides. Tot això està relacionat amb l’escàndol de WV sobre l’emissió de gasos i partícules dels cotxes dièsels que estaven trucats, ja que en marxa sobrepassaven entre unes 40 i 80 vegades els límits permesos.
Després va explicar la seva història. Ell va ser el primer conductor a participar en un Dakar amb un vehicle 100% elèctric i també al campionat d’Espanya d’Ecorrallies. També ha participat en la Formula E i ara apareix com a Director del Campionat Electric GT que començarà el dia 3 de novembre al circuit de Jerez i que després continuarà pels principals circuits d’Europa.

El paper de les marques d’automoció en l’aposta per la mobilitat elèctrica i en la conscienciació social. A càrrec de Marta Marimón, directora del Departament de Vehicle Elèctric de Nissan Iberia.
La conferència Marta Marimón sobre el paper de les marques d’automoció en l’aposta sobre la mobilitat elèctrica i la conscienciació social ens va explicar tot l’ecosistema elèctric que ha creat Nissan.
Van ser els primers a llançar un vehicle totalment elèctric de producció massiva i, essent una multinacional tan gran, van apostar per una visió i van invertir molt durant anys per poder arribar a aquesta visió. El 2004 van començar i també a desenvolupar aquesta tecnologia i el 2010 van llançar el seu primer model elèctric, el Nissan Leaf.
Perquè van fer aquest pas i apostar per aquesta visió?
Perquè tenim una forta dependència del petroli, per reduir aquesta dependència i la contaminació que provoca. I si som capaços de canviar això, guanyarem tots, reduirem l’efecte del canvi climàtic i les emissions de diòxid de carboni que provoquen un efecte sobre les ciutats que a llarg termini seria insostenible.
Avui en dia ja és una realitat i no és una visió. La mobilitat intel·ligent de Nissan es basa en tres pilars fonamentals:
– Potència intel·ligent: Depenent de la capacitat de les bateries
– Conducció intel·ligent: Conducció autònoma i de seguretat com el Pro Pilot i l’E-pedal
– Connectivitat intel·ligent: Arribar a casa i connectar el teu vehicle i la bateria, ja que la connexió és bidireccional i pots retornar energia a la bateria o a la xarxa.

Nissan va posar a la venda l’any passat les bateries per a la casa que s’anomenen les Xtorage que són bateries del Nissan Leaf reciclables, i aquest any han començat amb les plaques solars per donar una solució integral als seus clients.
Marta va explicar alguns dels projectes que han fet a Amsterdam amb les bateries Xtorage, com per exemple a l’Amsterdam Arena pels talls de llum, i ara també en el port de Barcelona perquè els creuers no hagin de fer servir els motors engegats i facin servir les bateries per fer les seves operatives quan estan atracats.
I com diu el seu vicepresident de Nissan Europa:
Que els nostres clients, no paguin mai més per l’energia ni per casa seva ni pel seu cotxe.

Deja un comentario

Tu dirección de correo electrónico no será publicada. Los campos obligatorios están marcados con *