Amb el preu de la llum disparat, toca buscar noves fórmules per estalviar. Així, la Comunitat de Madrid llançarà en les setmanes vinents un pla de «cel·les reversibles» després de provar amb èxit a la subestació de Camp de les Nacions aquest sistema que permet recuperar l’energia que generen els combois en frenar. Segons avancen fonts de la Conselleria de Transports, Habitatge i Infraestructures, la instal·lació de les quatre cel·les compreses en el pla -els equips capaços de capturar, transformar i subministrar l’electricitat- tindrà un cost d’1,2 milions d’euros. S’estima que aquesta inversió s’amortitzarà en sis anys, ja que s’estalviarà llum a un ritme mitjà de 650 MWh anuals per subestació, una quantitat comparable amb el consum de mil llars en aquest temps.

Fins ara, aquesta energia només es podia transmetre a un altre tren proper i en acceleració. Si no, segons expliquen els tècnics responsables d’aquest projecte «estratègic», no hi havia més remei que «cremar-la» en una resistència. Això produïa un augment de la temperatura dels túnels que després calia rebaixar. Amb aquest mètode verd, no només s’evitarà aquesta despesa, sinó que l’energia recollida servirà per alimentar on sigui necessari -en qualsevol punt de la xarxa- el que calgui -la tracció d’un altre tren, llums, ventiladors, ascensors, escales torns -. Sistemes similars ja funcionen a ciutats com Bilbao, Barcelona o Brussel·les. La línia 10B serà la primera estació en què s’instal·li una cel·la reversible, ja fabricada, que entrarà en funcionament a primers d’any. A la resta de punts del pla -Barri del Port (7B), La Pesseta (11) i Hospital de Móstoles (12) – arribarà abans que acabi el proper estiu. Metro preveu així «reduir les seves emissions de CO₂» i «millorar el confort dels usuaris».

Font: 20 minutos.

Deja un comentario

Tu dirección de correo electrónico no será publicada. Los campos obligatorios están marcados con *